جریان آنلاین: در کابین خلبان، تجهیزات ناوبری و ارتباطی با حساسیت بالا فعالیت میکنند. طبق اظهارات رندل کورفمن، رئیس انجمن خلبانان مینهسوتا، در مصاحبهای با CBS News در فوریه ۲۰۲۵، تلفنهایی که در حالت پرواز قرار ندارند، ممکن است باعث ایجاد نویز الکترومغناطیسی شوند. این نویز به شکل «وزوز خفیف» در هدست خلبانان شنیده میشود و در شرایط پرتنش و پرترافیک پروازی، میتواند تمرکز خدمه را مختل کرده و منجر به اشتباه در دریافت دستورالعملها یا هشدارهای حیاتی شود.
ارتفاعسنج رادیویی؛ ابزار حیاتی در لحظات حساس
رادیو ارتفاعسنج یکی از ابزارهای کلیدی در تعیین موقعیت عمودی هواپیماست. پروفسور دن باب از دانشگاه نوادا در گفتوگویی با Newsweek توضیح داد که این سامانه با ارسال امواج رادیویی به سطح زمین و تحلیل زمان بازگشت آنها، ارتفاع دقیق هواپیما را مشخص میکند. در مرحله فرود، که هواپیما به دکلهای مخابراتی زمینی نزدیکتر میشود، فعالیت گوشیهای همراه افزایش یافته و احتمال تداخل با عملکرد این ابزار حیاتی بیشتر میشود.
چرا در اروپا 5G در پرواز مجاز است؟
در سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا مجوز استفاده از سرویسهای 5G در هواپیماها را صادر کرد. دای ویتینگهام از کمیته ایمنی پرواز بریتانیا توضیح داد که این مجوز به دلیل استفاده از فرکانسهای متفاوت و توان خروجی پایینتر نسبت به ایالاتمتحده صادر شده است. این تفاوتهای فنی موجب کاهش ریسک تداخل با سامانههای هوانوردی شده و امکان بهرهبرداری ایمن از فناوریهای ارتباطی پیشرفته را فراهم کرده است.
نتیجهگیری:
قرار ندادن گوشی در حالت پرواز، اگرچه ممکن است بیاهمیت به نظر برسد، اما میتواند بر ایمنی پرواز تأثیرگذار باشد. رعایت این دستورالعمل ساده، گامی مؤثر در حفظ امنیت و آرامش در سفرهای هوایی است.
پایگاه خبری جریان/ جریان آنلاین