جریان آنلاین| محمد رستمی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به تناقض موجود در تعرفهها، تأکید کرد: تعرفه واردات خودروهای کامل (CBU) با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی، ۲۰ درصد است در حالی که تعرفه قطعات منفصله (CKD) برای همان حجم موتور و با داخلیسازی کمتر از ۲۰ درصد، به ۵۴ درصد میرسد. این ساختار نه تنها مانع توسعه خطوط تولید داخلی میشود، بلکه انگیزه مونتاژ و ساخت داخل را کاهش میدهد و وابستگی به واردات کامل را تشدید میکند.
وی در ادامه گفت: وزارت صمت و گمرک باید نظام تعرفهای را اصلاح کنند تا تعرفه CKD پایینتر از CBU باشد. این اقدام اشتغالزایی را تقویت، رقابتپذیری صنعت خودرو را ارتقا و وابستگی به واردات را کاهش میدهد.
براساس گزارش تسنیم این تذکر در حالی مطرح میشود که در سال ۱۴۰۴، بحثهای گستردهای درباره تعرفههای واردات خودرو وجود دارد؛ از جمله مصوبه پلکانی هیئت وزیران (از ۲۰ درصد تا ۱۰۰ درصد) که توسط هیئت تطبیق مجلس مغایر قانون بودجه دانسته شده و ابلاغ تعرفههای جدید توسط معاون اول رئیسجمهور در مردادماه.
رستمی تأکید کرد: اصلاح تعرفه قطعات، گام کلیدی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
پایگاه خبری جریان/ جریان آنلاین