به گزارش جریان آنلاین؛ راهآهن سریعالسیر تهران - قم - اصفهان یکی از مهمترین پروژههای حملونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار میرود که احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از آن زمان تاکنون فراز و نشیبهای بسیاری را از سر گذرانده است.
این پروژه ۱۵ ساله به دلیل چالشهای بسیار در حوزه تأمین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سالها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.
پروژهای که بنا به نظر کارشناسان تکمیل آن نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق- غرب دارد و میتواند در مدتزمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابهجا کند و همچنین نقش قابلتوجهی در کاهش سفرهای جادهای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.
در این راستا، علیرضا صلواتی، مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران - قم- اصفهان - در گفتگویی بابیان اینکه این قطار سریعالسیر یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بهروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید دریکی، دو دهه اخیر در کشور اتفاق میافتاد.
مجری این پروژه در ادامه افزود: در محور قم - اصفهان مسیر بهینه دوخطی وجود نداشت اما با اقدامات انجام شده در سالهای گذشته حدود ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم - اصفهان تکمیل شده است و بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.
مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان اظهار کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا ۸۰ درصدی دارد و درمجموع حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریلگذاری است.
او در ادامه توضیح داد: بنابراین میتوان گفت که در حال حاضر ۳۰ درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریلگذاری محور قم - اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم - تهران، اجرای سیستمهای سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاههای عملیاتی و ایستگاههای مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.
صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در طی این سالها فراز و نشیبهای زیادی داشته است بیان کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.
وی افزود: با راهاندازی این قطار مسیر تهران - قم و قم - اصفهان هرکدام تقریباً یکساعته خواهد شد و مسیر تهران – قم- اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.
صلواتی در پاسخ به این سؤال که این پروژه چه زمانی به بهرهبرداری خواهید رسید گفت: اگر موضوعات مالی این پروژه به نتیجه برسد و تعاملات مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم میتوانیم قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان را تکمیل و بهرهبرداری برسانیم.
طبق اظهارت وی به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگیهایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامهوبودجه، وزارت راه و شهرسازی و ... پروژه را دچار تأخیر کرده است.
وی همچنین به اعتبارات پروژه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای پروژه هزینه شده است و براساس برآوردها تا زمان بهرهبرداری هم ۲۰ میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده ۱۰ میلیارد یوان توسط دولت و ۱۰ میلیارد دیگر نیز توسط سرمایهگذاری بخش خصوصی استانهای قم و اصفهان تأمین شود تا این پروژه به بهرهبرداری برسد.
مجری پروژه قطار سریعالسیر تهران_ قم_ اصفهان در پاسخ به این سؤال که راهاندازی این قطار چه مزایایی برای کشور خواهد داشت، بیان کرد: ۹۸ درصد مسافران در محور اصفهان، قم و تهران که حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال میشود، از جادهها تردد میکنند و یک درصد نیز هوایی سفر میکنند. تردد از جاده علاوه بر افرایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش میزان تصادفات به جادهها نیز خسارت وارد میکند. با راهاندازی این قطار در کمترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریعالسیر جابهجا خواهند شد.
وی ادامه داد: افق طرح هم جابهجایی ۲۰ میلیون مسافر در سال است که بعد از ۲۰ سال اتفاق خواهد افتاد.
صلواتی همچنین اضافه کرد: نکته مهمی که در احداث قطار پرسرعت تهران_ قم_ اصفهان وجود دارد این است که میتواند بهنوعی کریدورهای شمال_جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند. وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و...میتوانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
طبق اظهارت وی، در بحث طراحی و اجرای زیرسازی مسیرهای سریع السیر مهندسان داخلی قابلیت زیادی دارند و گامبهگام بومیسازی و انتقال دانش فنی در حال انجام است.
وی همچنین افزود: اتصال شهرهای دیگر به شبکه قطارهای پرسرعت را از دستاوردهای دیگر این پروژه دانست و گفت: همزمان با ورود تکنولوزی و دانش فنی به کشور میتوانیم بیش از ۱۰ استان دیگر از جمله تهران - مشهد، تهران ـ تبریز، اصفهان - شیراز، اصفهان - یزد، قم -اراک و ادامه مسیر تا غرب کشور، شیراز - بوشهر و بندرعباس یعنی عمده مناطق کشور را به شبکه قطارهای پرسرعت متصل کنیم که البته در افق ۱۰ ساله اتصال این شهرها ترسیم شده است.
صلواتی در پایان گفت: روند رشد و تحولات کنونی بهگونهای است که امیدواریم در بحث راهاندازی قطارهای پرسرعت صاحب سبک شویم. کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، عراق در حال بهرهبرداری از خطوط مختلف هستند؛ بنابراین کشور ما نباید بااینهمه سابقه و تقاضا از این موضوع عقب بماند.
پایگاه خبری جریان/ جریان آنلاین