به گزارش جریان آنلاین، بیلبوردی با عنوان «حشیش» و شعار «آرامشی موقت همراه با دردِی دائمی» این روزها در یکی از مسیرهای پررفتوآمد شهر تهران واقع در تقاطع کردستان- عطار توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا نصب شده است.
هرچند این طرح با هدف هشدار به شهروندان درباره پیامدهای مصرف مواد مخدر طراحی شده اما انتخاب فونت درشت و قرمز برای واژه «حشیش»، استفاده از تصویر جذاب و نورپردازی تند، سبب شده تا پیام هشداردهنده آن بهدرستی منتقل نشود و حتی جلوهای تبلیغی یا کنجکاویبرانگیز برای برخی رهگذران و شهروندانی و یا کودکان و دانش آموزان پیدا کند.
کارشناسان حوزه تبلیغات اجتماعی معتقدند که در طراحی پیامهای فرهنگی، اولویت باید بر درک صحیح مخاطب و جلوگیری از سوءبرداشت باشد. در این مورد خاص، خطای بصری در چینش متن و تصویر، مفهوم هشدار را وارونه کرده و بهنوعی باعث عادیسازی یا حتی جذابسازی واژه «حشیش» شده است.
صدیقه فتاحی، کارشناس ارتباطات در گفتگو با جریان آنلاین گفت: در تبلیغات پیشگیرانه از اعتیاد، نباید تمرکز بصری روی نام ماده مخدر باشد؛ بلکه باید بر پیام هشدار، آسیب و عواقب تأکید شود. در غیر این صورت، اثر معکوس دارد.
وی افزود: اینگونه تبلیغات با برجستهسازی گزارهای که به نظرشان منفی میآید، به آن گزاره، اهمیت و ضریب خبری میدهند. مثلاً وقتی یک دانشآموز مقطع ابتدایی بهویژه کلاسهای اول تا سوم که هنوز میل و علاقه وافری به خواندن تابلوهای شهری دارد با دیدن این بیلبوردها اولین سؤالی که به ذهنش متبادر میشود این است که حشیش چیست!
فتاحی اضافه کرد: بنابراین برخی از اقدامات فرهنگی در حوزه تبلیغات شهری میتواند به خاطر کجسلیقگی و عدم آگاهی از علوم شناختی و ارتباطی به ضد خود تبدیل شود.
بر اساس این گزارش، این خطای فرهنگی بار دیگر لزوم بازنگری در شیوه طراحی و نظارت بر محتوای بیلبوردهای شهری را یادآور میشود. بدون تردید، نیت فرهنگی و اجتماعی سازمانهای متولی ارزشمند است، اما اجرای نادرست آن میتواند نتیجهای کاملاً معکوس بر جای گذارد.
پایگاه خبری جریان/ جریان آنلاین