عارف، معاون رئیسجمهور در نشستی با اتحادیه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی غیردولتی با اشاره به برخی سیاستهای نادرست در زمینه خصوصیسازی نظام آموزش عالی کشور ـ ازجمله استفاده از امکانات بخش خصوصی بهجای پیگیری خصوصیسازی در این بخش ـ گفت: در زمان شکلگیری دانشگاههای غیردولتی بنا بود که توسعه آموزش بهعنوان یک نهاد غیردولتی برای برآورده شدن مطالبات اجتماعی هدفگذاری شود. بعد از تصویب و ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، مسیر برای حضور بخش خصوصی در نظام آموزش عالی و همچنین نظام آموزشوپرورش هموار شد.
معاون رئیسجمهور با تأکید بر اینکه کسانی که در علم و فناوری سرمایهگذاری میکنند، قطعاً به دنبال انگیزههای مالی نیستند، بلکه نگاهی توسعهای و خیرخواهانه به علم و فناوری دارند، بیان کرد: شورای گسترش آموزش عالی در دولت چهاردهم اقدامات و برنامهریزیهای خوبی برای توجه به سرمایهگذاران در این حوزه در نظر گرفته است و این دولت تفاوتی میان دانشگاه دولتی و غیردولتی قائل نیست.
وی با تأکید بر اینکه مخالف هرگونه دخالت در بخش غیردولتی نظام آموزش عالی هستیم، افزود: رویکرد دولت چهاردهم در قبال نظام آموزش عالی بر این است که دانشگاهها بهعنوان یک «نهاد عمومی - علمی» برای رقابتپذیری در توسعه علم و فناوری باشند و دولت دخالتی در امور داخلی دانشگاهها نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته در دهههای گذشته نیز به دنبال این مهم بودم و در دیداری که با مقام معظم رهبری بهعنوان رئیس دانشگاه تهران داشتم، اداره هیئتامنایی دانشگاهها را پیشنهاد دادم که ایشان نیز پذیرفتند.
براساس گزارش جریان، محمدرضا عارف تأکید کرد: از بخش غیردولتی نظام آموزش عالی کشور انتظار داریم که ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را رعایت کنند که مهمترین آن کیفیت علمی است.
معاون اول رئیسجمهورهمچنین با بیان اینکه وظیفه نظام آموزش عالی تنها مختص به تربیت نیروی مورد نیاز کشور نیست، گفت: باید نهادهای علمی درآمد اختصاصی داشته باشند؛ چراکه دانشگاههای بزرگ جهان با کمکهای خیرین و از همه مهمتر پاسخ به نیازهای صنعت، خودگردان هستند و درآمد اقتصادی آنها بیش از نیازها است.
وی خاطرنشان کرد: اتحادیه دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی بررسی کند که در ۱۰ سال گذشته چند پروژه ملی برای حل مشکلات کشور انجام داده است؛ چراکه همه دانشگاههای بزرگ دنیا در مسیر این رسالت حرکت میکنند و اگر دانشگاهی در این زمینهها فعالیت نکند، نمیتوان نام دانشگاه را بر روی آن گذاشت.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه جای دانشگاههای نسل سوم برای یک انقلاب صنعتی و همچنین نسل چهارم برای توسعه فناوریهای پیشرفته در کشور خالی است، افزود: دانشگاه محل تولید و توسعه علم و دانش و ایجاد و استفاده از فناوریها است. امروز میخواهیم که آموزش فرع اقدامات دانشگاهها شود و اصل آن توسعه علم و فناوری در کشور باشد. اتحادیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی باید بررسی کند که چه سهمی در تحقق اهداف سند چشمانداز و بیانیه گام دوم داشتهاند و متناسب با این هدفگذاری از دولت کمک بخواهند و همچنین از بخش صنعت کشور مطالبه همکاری داشته باشند. پسازآن نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است مسیر همکاری و تعامل دانشگاهها و بخش صنعت را هموار کند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به بخشی از اقدامات دانشگاهها برای درآمدزایی در ادامه گفت: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باید در مسیر رفع ناترازیها و حل مشکلات و نیازهای شهرستانها و استانهای کشور گام بردارند. دولت نیز آمادگی دارد رابطه بین دانشگاهها با استانداریها نزدیکتر شود.
عارف تأکید کرد: باید سهم ۳۰ درصدی برنامههای توسعهای به مؤسسات و دانشگاههای کشور اختصاص یابد. ۳۰ سال پیش دانشگاه و صنعت همزبان با یکدیگر نبودند، اما امروز به این درک رسیدهاند که به یکدیگر برای حل مشکلات نیاز دارند.
معاون اول رئیسجمهور گفت: وظیفه حاکمیت و دولت حمایت از تمامی دانشگاههای دولتی و غیردولتی است تا به سمت مأموریت توسعه علم و فناوری در کشور حرکت کنیم و عقبماندگیها از هدفگذاریهای سند چشمانداز بیستساله برای رسیدن به جایگاه اول منطقه جبران شود.
عارف با اشاره به اینکه اسناد بالادستی، میثاق همه دانشگاههای دولتی و غیردولتی است، بیان کرد: پیشنهاد من به نظام آموزش عالی کشور این است که یک تقسیمکار بین دانشگاهها صورت گیرد و دانشگاهها در سراسر کشور مأموریتگرا شوند. راهبرد دولت چهاردهم این است که بخش خصوصی و مردم حضور و سرمایهگذاری داشته باشند و دولت تنها درجایی ورود کند که بخش خصوصی آمادگی حضور ندارد.