به گزارش جریان آنلاین (/)، مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگویی به مهمترین موضوعات شهری پرداخت و تأکید کرد: از میان چالشهای اصفهان باید به مسئله زایندهرود، فرونشست زمین، آلودگی هوا، طرح انتقال آب از دریا و مشکلات ترافیکی بهویژه در آغاز ماه مهر اشاره کرد.
حوادث طبیعی را نباید با فرونشست در اصفهاناشتباه گرفت
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار گفت: در عمق بیش از ۳۰ متری زمین، عملیات خط ۲ مترو اصفهان از منطقه دارک در شمال زینبیه آغاز شده است. این پروژه به لحاظ زمان، مبلغ و سرعت کمنظیر است و تلاش میکنیم در صورت تأمین قطار، بخشی از ایستگاهها تا پایان سال یا زودتر به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: اصفهان به دلیل وجود چاههای قدیمی و عوامل طبیعی متعدد در زیرزمین با پدیده فروریزش روبهرو شده است؛ دو حادثه اخیر در خیابان نشاط نمونهای از این موضوع بود. این حوادث طبیعی است و نباید آن را با پدیده فرونشست اشتباه گرفت. اما فرونشست به معنای واقعی مسئلهای مهم و نگرانکننده است که برخی آن را بهانهای برای القای فرار سرمایه میدانند.
وی تأکید کرد: اصفهان با تاریخ و تمدن چند هزارساله ماندگار است، ولی برای کنترل فرونشست نیازمند همکاری همه دستگاهها هستیم. شهرداری مطالعات گستردهای با هزینههای کلان و حضور کارشناسان برای شناسایی علل و نقاط فرونشست انجام داده است. اکنون لازم است مدیریت بحران، راه و شهرسازی، سازمان آب و فاضلاب و همه نهادهای مرتبط برای کنترل این پدیده اقدام کنند.
عامل فرونشست، خشکی زایندهرود و کاهش سطح سفرههای زیرزمینی
نادرالاصلی با بیان اینکه ریشه اصلی فرونشست در خشکی زایندهرود و کاهش سطح سفرههای زیرزمینی است، گفت: اصفهان شبکه عظیمی از مادیها داشته که همچون رگهای حیاتی در سراسر شهر گسترده بود، اما امروز به دلیل کمبود آب این رگها خالی شده است. برخی میگویند زایندهرود از گذشته فصلی بوده، اما من که بیش از ۶۰ سال ساکن اصفهانم و منزل ما در نزدیکی رودخانه بوده، شهادت میدهم که زایندهرود همیشه جاری و زنده بوده است.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار به سابقه انتقال آب اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۸ آب زایندهرود برای مناطق دیگر منتقل شد و قرار بود در مقابل آن تونل و سازههای جایگزین احداث شود که انجام نشد. بارگذاریهای سنگین کشاورزی و صنعتی در بالادست، توسعه شهر و برداشتهای بیرویه علت اصلی بحران کنونی است.
استفاده از آب دریا برای مصارف صنعتی در اصفهان
نادرالاصلی درباره طرح انتقال آب از دریا گفت: آب دریا فقط برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده و به معنای توسعه صنعت جدید در اصفهان نیست. دولت سیزدهم با حفر و لولهگذاری ۷۰۰ کیلومتر مسیر، مقدمات انتقال آب دریای عمان به اصفهان را فراهم کرده تا صنایع بزرگ و کوچک و حتی گلخانهها از آن بهرهمند شوند.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از برخی صنایع افزود: فولاد مبارکه و صنایع بزرگ دیگر برداشت قابلتوجهی از زایندهرود دارند که موجب اختلافنظر شده است. اگر این برداشتها کاهش یابد، بخشی از جریان طبیعی رودخانه احیا خواهد شد. ازاینرو لازم است این صنایع علاوه بر کاهش برداشت، در تأمین هزینههای انتقال آب دریا و احیای رودخانه مشارکت فعال داشته باشند.
تشدید آلودگی هوا با احیا نشدن تالاب گاوخونی
نادرالاصلی با اشاره به آلودگی هوای اخیر و ریزگردهای محسوس در روزهای گذشته گفت: خشکی زایندهرود و تالاب گاوخونی عامل اصلی افزایش آلایندهها و ریزگردهاست. اگر رودخانه و تالاب احیا نشود، آلودگی هوا تشدید خواهد شد.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار ادامه داد: بخشی از آلودگی ناشی از صنایع حاشیه شهر و بخشی دیگر ناشی از تردد خودروها، اتوبوسها و وسایل نقلیه سبک و سنگین است. شهرداری اصفهان برای بهبود ناوگان حملونقل عمومی و کاهش آلایندهها اقدامات گستردهای انجام داده است اما احیای تالاب و جریان آب همچنان کلید اصلی کاهش آلودگی است.
اقدامات کمنظیر شهرداری اصفهان برای شروع سال تحصیلی
نادرالاصلی به آمادهسازی شهر برای آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: شهرداری برای آرامشبخشی به محیط مدارس، ساماندهی سرویسهای مدارس و نظمبخشی به وسایل نقلیه عمومی اقدامات کمنظیری انجام داده است.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به مدیران، سرمایهگذاران و مسئولان افزود: مسائل اصفهان قابل حل است و با همکاری و تأمین منابع مالی و آبی میتوان پروژههای لازم را اجرا و شهر را از بحرانهای زیستمحیطی و آبی نجات داد.
وی در پایان بار دیگر بر آمادگی خود برای ادامه گفتوگو و مناظره درباره مسائل شهر تأکید کرد و گفت: حاضرم با هرکسی که نظری دارد به گفتوگو بنشینم تا برای آینده اصفهان بهترین تصمیمها گرفته شود.
پایگاه خبری جریان/ جریان آنلاین (/)